mandag 17. januar 2011

Hippie i hjertet

I motsetning til hva man skulle tro når man leser bloggtittelen min, er jeg ikke iført flagrende, fargerike gevanter. Ikke bruker jeg dop heller. Jeg bruker derimot deodorant, er lønnsslave og tobarnsmor. Langt og uregjerlig hår har jeg, forresten. Så har du en knagg å henge eventuelle fordommer på.

Vent, der er jeg inne på noe. Bakgrunnen for at jeg, til tross for manglende stereotypt utseende, regner meg som hippie i hjertet, er som følger:
  • Jeg vokste opp med foreldre som i stor grad er naturbarn
  • Jeg er opptatt av helheten i tilværelsen
  • Jeg setter fred og kjærlighet høyest
  • Jeg prøver så godt jeg kan å gi barna mine en følelse av samhørighet med og kjærlighet til naturen, og håper og tror at gode miljøholdninger vil komme som en konsekvens av det
  • Jeg er fryktelig glad i både mennesker, dyr og planter
  • Jeg blir fortvilet når jeg opplever ignoransen og uvitenheten, og ikke minst passiviteten i samfunnet vårt når det gjelder miljø- og ressursspørsmål

Engasjerer familien, det vil si barna
Jeg er medlem i Norges Naturvernforbund, og barna mine er Miljøagenter i samme organisasjon. Turer i skog og mark, eller å bare være ute, særlig på den lokale stranda om sommeren, er favoritt-familieaktiviteter. Vi bruker minst èn helgedag på å plukke søppel når snøen smelter hver vår - det er en familietradisjon. Ved hver anledning jeg finner, snakker jeg med barna om dyr og fugler og urter og jorda og steiner og vannet vårt og trærne og energibruk og resirkulering og hva som er miljøvennlig og ikke. Og listen fortsetter. Antakeligvis kommer de til å begynne å himle med øynene av meg når de blir eldre. Men håpet er at de likevel da vet mer om disse essensielle tingene enn kanskje mange andre barn på deres alder. Enn så lenge er de lette å engasjere i ting jeg viser entusiasme over selv. De er 4 og 7 år gamle.


Ved å opprette denne bloggen, håper jeg å:
  • inspirere andre til å se på livet sitt, vanene sine og tankene sine
  • samle og sortere egne tanker og meninger
  • dele erfaringer, tips og råd
  • bli en del av et blogg-nettverk om naturlig livsstil, alt som er hippie, økologi og andre ting i samme gate

...og sikkert også flere ting jeg kommer på etter hvert. Sånn, dette får bli første blogginnlegg. Trykker "publiser innlegg" nå.

P.S! Hvis noen skulle forville seg inn på denne siden; legg gjerne igjen en kommentar og eventuelt en link til egen blogg, hvis du skriver om noe som er nært relatert til dette.

4 kommentarer:

  1. Hei :D Så gøy at du ble inspirert til å starte egen blogg! Her kommer jeg til å titte innom igjen - gleder meg til å følge deg videre :)

    Kjempebra at du er bevisst på å gi barna dine et nært forhold til naturen og på å gjøre dem bevisst på å leve miljøvennlig fra de er små. Er særlig imponert over søppelplukkingstradisjonen deres! Da lærer de virkelig å ta ansvar.

    SvarSlett
  2. Gratulerer med ny blogg! :)
    Har lagt meg til som følger,
    og gleder meg til fortsettelsen!
    Liker fokuset ditt.
    Lykke til!

    SvarSlett
  3. Sånn, nå har jeg linket til deg også. :)

    SvarSlett
  4. Oi, to følgere allerede! :) Så gøy. Takk for kommentarer.

    SvarSlett